Die Snowden-Story der Sunday
Times ist Journalismus von der
schlimmsten Sorte — und voll mit

Unwahrheiten
von Glenn Greenwald, 14.06.2015

(Aktualisierung unten)

Westliche Journalisten reklamieren fiir sich, dass sie eine grof3e Lektion
aus der Schliisselrolle gelernt haben, die sie dabei gespielt hatten, der
Offentlichkeit den Irak-Krieg zu verkaufen: Dass es scheuBlicher,
korrupter und oft geféhrlicher Journalismus ist, wenn man
Regierungsbeamten Anonymitit zugesteht fiir ihre Propaganda zur
Beeinflussung der Offentlichkeit und die anonym gedufBerten
Behauptungen dann unkritisch als Wahrheit annimmt. Aber sie haben
diese Lektion nicht gelernt. Diese Methode ist noch immer der
Standard, wie grofe US- und britische Medien "berichten",
insbesondere im Thema nationale Sicherheit. Und Journalisten, die
solche Berichte lesen, halten diese eigenniitzigen Verlautbarungen
ungenannter und unsichtbarer Beamter — weil3gewaschen durch deren
Medien — noch immer fiir das Evangelium, egal wie zweifelhaft die
Behauptungen sind oder tatséchlich falsch die Berichterstattung ist.

1/15

The Sunday Times’ Snowden
Story is Journalism at its Worst
— and Filled with Falsehoods

By Glenn Greenwald, 06/14/2015

Quelle:
https://firstlook.org/theintercept/2015/06/14/sunday-times-report-

snowden-files-journalism-worst-also-filled-falsehoods/

(updated below)

Western journalists claim that the big lesson they learned from their key
role in selling the Iraq War to the public is that it’s hideous, corrupt and
often dangerous journalism to give anonymity to government officials to
let them propagandize the public, then uncritically accept those
anonymously voiced claims as Truth. But they’ve learned no such
lesson. That tactic continues to be the staple of how major US and
British media outlets “report,” especially in the national security area.
And journalists who read such reports continue to treat self-serving
decrees by unnamed, unseen officials — laundered through their media —
as gospel, no matter how dubious are the claims or factually false is the
reporting.



https://firstlook.org/theintercept/2015/05/28/anonymous-fear-mongering-patriot-act-nyt-wh/
https://firstlook.org/theintercept/2015/06/14/sunday-times-report-snowden-files-journalism-worst-also-filled-falsehoods/
https://firstlook.org/theintercept/2015/06/14/sunday-times-report-snowden-files-journalism-worst-also-filled-falsehoods/
https://firstlook.org/theintercept/staff/glenn-greenwald/

THE SUNDAY TIMES
o _ British spies
e | Y bemayedto

o

Tomy buweveer b bepds o Bt ks g s il o 1l
= o e s B - T

Jetzt haben wir wieder eines der reinsten Beispiele dieser Dynamik.
Gestern abend ver6ffentlichte die zum Murdoch-Imperium gehdrende
Sunday Times ihren Titelseiten-Sonntags-Leitartikel mit der Uberschrift
"Britische Agenten an Russen und Chinesen verraten". Just in dem

Moment, da die Meinung in den konventionellen Medien sich unter dem

Eindruck eines wichtigen Gerichtsurteils und eines neuen

Uberwachungsgesetzes zugunsten von Snowden zu verschieben begann,

behauptet der Artikel (hinter einer Paywall, vollstindiger Text hier) im
ersten Absatz, dass diese beiden Gegner "den streng geheimen Speicher
von Dateien geknackt haben, die der fliichtige US-Whistleblower
Edward Snowden gestohlen hat, weswegen der MI6 nach Angaben
hochrangiger Offizieller von Downing Street, Innenministerium und
Sicherheitsdiensten gezwungen sei, Agenten aus Live-Operationen in
feindlichen Léndern abzuziehen." Weiter heil3t es:

2/15

THE SUNDAY TIMES
oy _ British spies
e 8 betrayedto

e B

—

Tomry sy by bepuds o gt ks g s ol o Dl
3 e - x

e

We now have one of the purest examples of this dynamic. Last night,
the Murdoch-owned Sunday Times published their lead front-page
Sunday article, headlined “British Spies Betrayed to Russians and
Chinese.” Just as the conventional media narrative was shifting to pro-
Snowden sentiment in the wake of a key court ruling and a new
surveillance law, the article (behind a paywall: full text here) claims in
the first paragraph that these two adversaries “have cracked the top-
secret cache of files stolen by the fugitive US whistleblower Edward
Snowden, forcing MI6 to pull agents out of live operations in hostile
countries, according to senior officials in Downing Street, the Home
Office and the security services.” It continues:



https://archive.is/BkuMM#selection-855.0-865.204
https://archive.is/BkuMM#selection-855.0-865.204
http://www.thesundaytimes.co.uk/sto/news/uk_news/National/article1568673.ece
http://www.theguardian.com/us-news/2015/may/07/nsa-phone-records-program-illegal-court
https://twitter.com/thesundaytimes/status/609813407584419840
https://prod01-cdn01.cdn.firstlook.org/wp-uploads/sites/1/2015/06/sundaytimes.jpg
https://prod01-cdn01.cdn.firstlook.org/wp-uploads/sites/1/2015/06/sundaytimes.jpg

Westliche Nachrichtendienste geben an, dass sie sich zu
diesen Rettungsoperationen gezwungen sahen, nachdem
Moskau Zugang zu mehr als 1 Mio. geheimer Dokumente
erlangt habe, die in den Hénden des fritheren
Auftragnehmers amerikanischer Sicherheitsdienste liegen,
welcher unter den Schutz des russischen Priasidenten
Wiladimir Putin geflohen ist, nachdem er eines der grof3ten
Leaks in der Geschichte der USA eingefadelt hatte.

Hochrangige Regierungsquellen haben bestitigt, dass
China auch die verschliisselten Dokumente geknackt habe,
die Details geheimer nachrichtendienstlicher Methoden
enthalten und Informationen, die es ermdglichen, britische
und amerikanische Spione zu enttarnen.

Ein hochrangiger Beamter des Innenministeriums
beschuldigt Snowden, "Blut an den Handen" zu haben,
obwohl es aus der Downing Street heif3t, es gebe "keine
Hinweise, dass irgend jemand geschéddigt wurde".

Abgesehen von den schweren, nach Widerruf schreienden
Liigenmérchen, auf denen dieser Artikel basiert — dazu gleich mehr — ist
der ganze Bericht ein einziger selbstverleugnender Witz. Er liest sich
wie eine Parodie, die ich kurz aufrithren will, um das Grundiibel des
westlichen Journalismus zu illustrieren.

AuBer, er hitte sich ein besonders saftiges Steak gebraten: Wie soll
Snowden "Blut an den Handen" haben, wenn es "keine Hinweise, dass
irgend jemand geschadigt wurde" gibt? Ein Beobachter hat die
Anweisung der Regierung, die diese Sunday Times Journalisten offenbar
befolgt haben, gestern abend folgendermafen beschrieben: "Es gibt
keine Hinweise, dass jemand geschiddigt wurde, aber wir hétten den

3/15

Western intelligence agencies say they have been forced into the
rescue operations after Moscow gained access to more than 1m
classified files held by the former American security contractor, who
fled to seek protection from Vladimir Putin, the Russian president, after
mounting one of the largest leaks in US history.

Senior government sources confirmed that China had also
cracked the encrypted documents, which contain details of
secret intelligence techniques and information that could
allow British and American spies to be identified.

One senior Home Office official accused Snowden of
having “blood on his hands”, although Downing Street said
there was “no evidence of anyone being harmed”.

Aside from the serious retraction-worthy fabrications on which this
article depends — more on those in a minute — the entire report is a self-
negating joke. It reads like a parody I might quickly whip up in order to
illustrate the core sickness of western journalism.

Unless he cooked an extra-juicy steak, how does Snowden “have blood
on his hands” if there is “no evidence of anyone being harmed?”” As one_
observer put it last night in describing the government instructions these
Sunday Times journalists appear to have obeyed: “There’s no evidence
anyone’s been harmed but we’d like the phrase ‘blood on his hands’
somewhere in the piece.”


https://twitter.com/MrJonathanKing/status/609915750602575873
https://twitter.com/MrJonathanKing/status/609915750602575873

n

Ausdruck 'Blut an seinen Hianden' gerne irgendwo in dem Artikel drin".

Der ganze Artikel tut buchstéblich nichts anderes als anonyme
britische Offizielle zu zitieren. Er verleiht banalen, aber
aufrithrerischen Anschuldigungen eine Stimme, die iiber jeden
Whistleblower von Daniel Ellsberg bis Chelsea Manning gemacht
werden. Er bietet null Indizien oder Bestétigungen fiir auch nur eine
einzige seiner Thesen. Die "Journalisten", die ihn geschrieben haben,
hinterfragen weder auch nur eine der offiziellen Verlautbarungen noch
zitieren sie irgendjemanden, der sie bestreitet. Es ist pure Stenografie
der schlimmsten Art: Ein paar Regierungsbeamte haben uns diese
aufriihrerischen Thesen ins Ohr gefliistert und uns gesagt, dass wir das
drucken sollen, aber nicht offenlegen, wer sie sind, und wir gehorchen.
Brandaktuell!

Stephen Colbert hat genau diese Symptomatik mit uniibertreftlicher
Prézision in seiner 2006 White House Correspondents Speech
charakterisiert, als er sich iiber den Amerikanischen Journalismus im
Beisein derer lustig machte, die ihn praktizieren:

Aber, horen Sie, schauen wir die Regeln noch einmal an. Es
geht so: Der Président trifft Entscheidungen. Er ist der
Entscheider. Der Pressesprecher gibt diese Entscheidungen
bekannt, und Sie, die Presseleute, tippen diese
Entscheidungen ein. Entscheiden, bekanntgeben, eintippen.
Nur kurz durch die Rechtschreibpriifung und Feierabend.
Wieder mehr Zeit mit der Familie verbringen. Mit Threr Frau
ins Bett gehen. Den Roman schreiben, den Sie schon lange
im Kopf haben. Den iiber den unerschrockenen Reporter aus
Washington mit dem Mut, der Regierung entgegenzutreten —
Fiktion eben!

Der Sunday Times Artikel 1st noch schlimmer, weil er die Offiziellen,
denen er dient, mit Anonymitit schiitzt. Das Schone an dieser Methode

The whole article does literally nothing other than quote anonymous
British officials. It gives voice to banal but inflammatory

accusations that are made about every whistleblower from Daniel
Ellsberg to Chelsea Manning. It offers zero evidence or confirmation for
any of its claims. The “journalists” who wrote it neither questioned any
of the official assertions nor even quoted anyone who denies them. It’s
pure stenography of the worst kind: some government officials
whispered these inflammatory claims in our ears and told us to print
them, but not reveal who they are, and we 're obeying. Breaking!

Stephen Colbert captured this exact pathology with

untoppable precision in his 2006 White House Correspondents speech,
when he mocked American journalism to the faces of those who
practice it:

But, listen, let’s review the rules. Here’s how it works.The
President makes decisions. He’s the decider. The press
secretary announces those decisions, and you people of the
press type those decisions down. Make, announce, type. Just
put ’em through a spell check and go home. Get to know
your family again. Make love to your wife. Write that novel
you got kicking around in your head. You know, the one
about the intrepid Washington reporter with the courage to
stand up to the administration? You know, fiction!

The Sunday Times article is even worse because it protects the officials
they’re serving with anonymity. The beauty of this tactic is that the


http://politicalhumor.about.com/od/stephencolbert/a/colbertbush_2.htm

ist, dass man gegen die Anschuldigungen nicht angehen kann. Die
offiziellen Ankléger verstecken sich hinter den Journalisten, man kann
also niemanden zur Rede stellen oder zur Rechenschaft ziehen, wenn
sich die Anschuldigungen als falsch herausstellen. Die Indizien kdnnen
nicht analysiert oder auseinandergenommen werden, weil es
buchstiblich keine gibt: Sie machen die Anschuldigungen nur, und weil
sie Staatsbeamte sind, veroffentlichen ihre Mediendiener sie ohne jedes
Indiz. Und es gilt wie immer: Es gibt keinen Weg, das Gegenteil zu
beweisen. Es ist, wie von einem Geist mit einer Substanz beschmiert zu
werden, die man nicht greifen kann.

Das ist das genaue Gegenteil von Journalismus. Uberlegen Sie mal, wie
dumm jemand sein muss, eine anonyme Anschuldigung der Regierung
zu lesen, fiir die es keine Indizien gibt, und sie als richtig anzunehmen.

Aber es funktioniert. Weit und breit haben andere Nachrichtenagenturen
die Behauptungen der Sunday Times gedankenlos wiederholt. Ich habe
gestern abend beobachtet, wie amerikanische und britische Journalisten
aller Art auf Twitter auf den Bericht reagiert haben: Es wurde nichts in
Frage gestellt. Im Gegenteil: Sie nahmen ihn sofort als richtig und
verbrachten dann Stunden damit, in diisteren, ernsten Diskussionen die
geopolitischen Implikationen zu erdrtern, wie das passieren konnte, was
es fiir Snowden bedeutet usw. Hier die Formel, die ihre Hirne formt:
anonyme eigenniitzige Behauptungen der Regierung = Wahrheit.

Per Definition glauben Autoritaristen reflexartig offizielle
Verlautbarungen — egal wie dubios oder offensichtlich eigenniitzig, und
selbst wenn sie aus dem Versteck der Anonymitiit heraus getétigt
werden — so funktioniert die Unterordnung. Journalisten, die diese Art
primitiver Berichterstattung praktizieren — Ich drucke kritiklos, was
Regierungsbeamte mir erzdhlen, und ich gebe ihnen Anonymitdt, so
dass sie keine Rechenschaftspflicht dafiir haben — tun dies aus einem
dhnlichen Autoritarismus oder einem iibersteigerten Nationalismus oder
Faulheit oder Karrierismus. Was auch immer die Motive sein mogen,

accusations can’t be challenged. The official accusers are being hidden
by the journalists so nobody can confront them or hold them
accountable when it turns out to be false. The evidence can’t be
analyzed or dissected because there literally is none: they just make the
accusation and, because they’re state officials, their media-servants will
publish it with no evidence needed. And as is always true, there is no
way to prove the negative. It’s like being smeared by a ghost with a
substance that you can’t touch.

This is the very opposite of journalism. Ponder how dumb someone has
to be at this point to read an anonymous government accusation, made
with zero evidence, and accept it as true.

But it works. Other news agencies mindlessly repeated the Sunday
Times claims far and wide. I watched last night as American and British
journalists of all kinds reacted to the report on Twitter: by questioning
none of it. They did the opposite: they immediately assumed it to be
true, then spent hours engaged in somber, self-serious discussions with
one another over what the geopolitical implications are, how the breach
happened, what it means for Snowden, etc. This is the formula

that shapes their brains: anonymous self-serving government assertions
= Truth.

By definition, authoritarians reflexively believe official claims — no
matter how dubious or obviously self-serving, even when made

while hiding behind anonymity — because that’s how their submission
functions. Journalists who practice this sort of primitive reporting — /
uncritically print what government officials tell me, and give them
anonymity so they have no accountability for any it — do so out of a
similar authoritarianism, or uber-nationalism, or laziness, or careerism.
Whatever the motives, the results are the same: government officials
know they can propagandize the public at any time because subservient


http://www.bbc.com/news/uk-33125068
http://www.reuters.com/article/2015/06/14/britain-security-idUSKBN0OU02420150614

das Ergebnis ist dasselbe: Regierungsbeamte wissen, dass sie jederzeit
Propaganda machen konnen, weil unterwiirfige Journalisten ihnen
Anonymitédt ermoglichen und unkritisch ihre Behauptungen {ibernehmen
und verbreiten werden.

An dieser Stelle wird es schwer, den logischen Schluss zu vermeiden,
dass die Journalisten es genau so wollen. Es kann nicht sein, dass sie es
nicht besser wissen. Genau die Art von Anschuldigungen, die heute
wieder in der Sunday Times vorgebracht wurden, werden jedes Mal
gemacht (und dann widerlegt), wenn jemand wenig schmeichelhafte
Informationen iiber Regierungsbeamte durchsickern ldsst.

This is the first of (wo arti- publication of the FI:'-'IHRﬂ'ﬂ|
cles on the former secrel While! papers in June, 1971, was cap-
House inveslipative wnil knovm 'able of lurning over details of
as the phenbers. ‘the mos! closely heid nuclear
= 0 e —— = |targeting scorets of the United

States, which were contained
in a highly classifled document
g kesowen a3 the Single Integrated|
0Nt was a fear—aourined m :

part, some sources said, a;--“ﬁ“r;‘“““ Pl:im., or 51.0.p
| 5 inger, then the ¢ second major comcern|
iﬁn%'t‘ :;_"m“ mn:r g Was that & highly placed Soviet
b at Daniel Ellsberg, who apent of the K.G.B, the Soviet|
:ni&hc1un¢d¢ttrllu?cnllim!mml"m;t agency, mliﬂ'.
he . might u.is an meEncAn  counierspy, |
apers o 10 e, AL D25 i b compromae by con
! 2 tinued [nguicy hy Lhe special

1 i % than amy in-, |

Ifm:;lmml.:m‘“mnr:h'?mumi and the Senate
IPen!l;bn study of the Vietnam Watergate commiilce into the|
_r {Ellsberp ease. The ageni in-

Specifically, the sources said, formed his F.BIL contacts thal
the White House frared that(% st of the Pentagon papers
(Dr. Llisherg, a former Rand|nad been delivered to the Soviet/
Corporation and Defense De-|Embassy in Washington shortly
'wrl.mcm: official, may h“;lﬁtr n Federal court had o |
boen @ Soviet IHLI:(H pence i dered The Tiraes o siop prist-
!m-mfr veha. in the weeks Illfrifnnl;'nund on Pege 78, Colunm |

In den frithen 1970ern hatten Beamten Nixons wie z. B. John
Ehrlichman und Henry Kissinger Anschuldigungen in den US-Medien
gestreut, dass Daniel Ellsberg heimlich die Pentagon-Papiere und andere
Schliisseldokumente an die Sowjetunion weitergegeben habe; heute

6/15

journalists will give them anonymity to do so and will uncritically
disseminate and accept their claims.

At this point, it’s hard to avoid the conclusion that journalists want it
this way. It’s impossible that they don’t know better. The exact kinds of
accusations laundered in the Sunday Times today are made — and then
disproven — in every case where someone leaks unflattering information
about government officials.

This is the first of two arli- publication of the Fl:n:-tgﬂl'l|
cles on the [ormer secrel While! papers in June, 1971, was cap-
Howuse inveslipative unil known able of lurning over details of
as (ke plustbers. ‘the mos! closely heid nuclear
= 0 Hmm == targeting sccrets of the United

States, which were contlained
in a highly classifled document
i ksowen 53 the Single Integrated|
ne was a fear—aounsned ;

part, some sources sad, b}._Dg:r;:mn Pla;n. or 51.0p
| 5 inger, then the ¢ second major Comcorn |
ix‘z‘;‘ :;_"m“ mn:r gd-|Was that & highly placed Soviet
b at Daniel Ellsberg, who agent af the K.GB, the Soviet|
:su'dhc1uﬂ¢d¢terlhhntlim!m““":m;t agency, mliﬂ'.
b . might u.is an menckn  Counleripy, |
apr o 1 e, MO D28 i compromsed by con
I far more important than any i) UUCd inquisy by Lhe ecial
'formation comiained i  the|PYOseculOr and Lhe Semale
IPcn!-lq:brl study of the Vietnam Walcrgate commitlce into the|
ar. (Ellsberp case. The ageni in-
Specifically, the sources said, formed his F.B.I. contacts that
the White House feared that(% 5t of the Pentagon papers
(Dr. Elisherg, a former Rang|nad been delivered to the Soviet/
|Corporation and Defense De.-|Embassy in Washington shortly
.mem official, may h“:-ll‘u-r n Federa! court had o+
boen & Soviet m}‘“ pence - dered The Times o siop priat-
tm-mfr wiha. in the weeks Illfrifnnl;'nund &n Pepe 78, Colunm |

In the early 1970s, Nixon officials such as John Ehrlichman and Henry
Kissinger planted accusations in the U.S. media that Daniel Ellsberg had
secretly given the Pentagon Papers and other key documents to the
Soviet Union; everyone now knows this was a lie, but at the time,
American journalists repeated it constantly, helping to smear Ellsberg.



https://firstlook.org/theintercept/2015/04/07/political-rhetoric-us-never-changes-nyts-attack-mlks-anti-war-speeches/

weil jeder, dass das eine Liige war, aber damals haben amerikanische That’s why Ellsberg has constantly defended Snowden and Chelsea
Journalisten das bestdndig wiederholt und so geholfen, Ellsberg zu Manning from the start: because the same tactics were used to smear
verleumden. Deshalb hat Ellsberg auch Snowden und Chelsea Manning him.

von Anfang an konstant verteidigt: weil dieselben Methoden

angewendet wurden, um ihn zu verleumden.

EHRLICHMAN SCORED
'ON ELLSBERG CHARGE

WASHINGTON, Aug. 10 (UPI)
An attorney for Dr, Daniel Ells-
berg has chided the Senate
Watergate committee for fail-
ing to challenge what he called
“totally false and slanderous”
testimony by the former White
House aide, John D. Ehrlich-
man, suggesting that Dr. Ells-
berg delivered copies of the
Pentagon papers to the Soviet
Embassy. _

EHRLICHMAN SCORED
'ON ELLSBERG CHARGE

WASHINGTON, Aug. 10 (UPI)
An attorney for Dr, Daniel Ells-
berg has chided the Senate
Watergate committee for fail-
ing to challenge what he called
“totally false and slanderous”
testimony by the former White
House aide, John D. Ehrlich-
man, suggesting that Dr. Ells-
berg delivered copies of the
Pentagon papers to the Soviet
Embassy, _

The same thing happened with Chelsea Manning. When WikiLeaks first
began publishing the Afghan War logs, U.S. officials screamed that they
— all together now — had “blood on their hands.” But when some

Dasselbe passierte mit Chelsea Manning. Als WikiLeaks erstmals
begann, die Protokolle des Afghanistan-Kriegs zu veroffentlichen,
schrien US-Offizielle, sie hétten - und jetzt alle — "Blut an den

Héanden". Als sich aber einige Journalisten entschieden, zu hinterfragen journalists decided to scrutinize rather than mindlessly repeat the
statt die offiziellen Anschuldigungen gedankenlos zu wiederholen (d. h. official accusation (i.e., some decided to do journalism), they found it
sich entschieden, journalistisch zu arbeiten), fanden sie heraus, dass das was a fabrication.

eine Erfindung war.

7/15


http://www.reuters.com/article/2010/07/30/us-afghanistan-usa-idUSTRE66S5WT20100730

REUTERS

A ST WL RS RN R SSRGS M

WikiLeaks may have blood on its hands, U.5. says

Q00080

|
Unter der Uberschrift "US-Beamte geben insgeheim zu, dass der
WikiLeaks-Schaden begrenzt ist" schrieb Mark Hosenball von Reuters,
dass "interne US-Regierungsuntersuchungen herausgefunden haben,
dass das massenhafte Durchsickern diplomatischer Notizen nur
begrenzten Schaden fiir die Interessen der USA im Ausland habe, trotz
der gegenteiligen offiziellen Verlautbarungen der Regierung Obama in
der Offentlichkeit".

YAHCKCH

AP review finds no WikiLeaks
sources threatened

I B e i AP bt P A i Srsasad e

O O dEAL]

Ein AP-Bericht mit dem Titel "AP-Uberpriifung ergibt: keine
Bedrohung fiir WikiLeaks-Quellen"erklért, dass "eine Associated Press-
Uberpriifung jener Quellen Zweifel entstehen lisst am Ausmal der
Gefahr, die die WikiLeaks-Enthiillungen darstellen, und an den
wiitenden Behauptungen der Regierung Obama seit mehr als einem
Jahr, dass die Aufdeckungen lebensbedrohlich seien". Bereits Monate
zuvor hatte Nancy Youssef von McClatchy einen Artikel geschrieben
mit der Uberschrift "Beamte kénnten die Gefahren von WikiLeaks
iberbewerten", und sie stellte darin fest, dass "trotz dhnlicher
Warnungen im Vorfeld zweier massiver Verdffentlichungen von

8/15

REUTERS

A TS WSS RS N RS SSRGS M LY

WikiLeaks may have blood on its hands, U.S. says

Q0000 Q

I e
Writing under the headline “US officials privately say WikiLeaks
damage limited,” Reuters’ Mark Hosenball reported that “internal U.S.
government reviews have determined that a mass leak of diplomatic
cables caused only limited damage to U.S. interests abroad, despite the
Obama administration’s public statements to the contrary.”

v [ [ me ]
AP raview finds no WikiLeaks
sources threatensd
E * ::‘il |I'\I:F:|.-:' ':rum e e b e ATees ae e
(¢ ]+ | ARAE
;ﬂ;;! HHi!'Ill'Fh;JiIIIIIIIIIIIII

An AP report was headlined “AP review finds no WikiLeaks sources
threatened,” and explained that “an Associated Press review of those
sources raises doubts about the scope of the danger posed by
WikiLeaks’ disclosures and the Obama administration’s angry
claims, going back more than a year, that the revelations are life-
threatening.” Months earlier, McClatchy’s Nancy Youssef wrote an.
article headlined “Officials may be overstating the dangers from
WikiLeaks,” and she noted that “despite similar warnings ahead of the
previous two massive releases of classified U.S. intelligence reports by
the website, U.S. officials concede that they have no evidence to date


http://www.mcclatchydc.com/2010/11/28/104404/officials-may-be-overstating-the.html#ixzz1XYkYZNBG
http://www.mcclatchydc.com/2010/11/28/104404/officials-may-be-overstating-the.html#ixzz1XYkYZNBG
https://news.yahoo.com/ap-review-finds-no-wikileaks-sources-threatened-153524265.html
http://mobile.reuters.com/article/idUSN1816319120110118?ca=rdt

geheimen Berichten der US-Nachrichtendienste durch die Webseite die
US-Offiziellen bisher keine Hinweise darauf haben, dass die
Dokumente zum Tod von irgendjemand gefiihrt haben".

Hier haben wir nur ganz genau dasselbe. Da gibt es eine anonym
gedullerte Behauptung, dass Russland und China Snowdens "streng
geheimen Dokumentenspeicher geknackt" hitten, aber es gibt
buchstiblich null Indizien fiir diese Behauptung. Diese verdeckten
Beamten geben auch an, dass amerikanische und britische Spione
enttarnt wurden und gerettet werden mussten, aber nicht ein einziger
wird namentlich genannt. Es gibt Spekulationen dariiber, dass
Russland und China etwas gelernt haben konnten aus den erhaltenen
Snowden-Dokumenten, aber wie kénnen diese Beamten sich da
iiberhaupt sicher sein, insbesondere da andere Regierungsbeamte
andauernd von beiden Léndern behaupten, dass sie erfolgreich sensible
Regierungsdatenbanken hackten?

Wer wiirde indizienlose Anschuldigungen dieser Art von anonymen
Regierungsbeamten — gemacht, um die ihnen verhassten Whistleblower
zu verleumden — lesen und ihnen Glauben schenken? Das ist eine
besonders spannende Frage angesichts der Tatsache, dass Jason Leopold
von Vice gerade letzte Woche zuvor geheime Dokumente erhalten und
veroffentlicht hat, aus denen hervorgeht, dass es in Washington eine
koordinierte Verleumdungskampagne gibt mit dem Ziel, Snowden
schlechtzumachen. Er beschreibt die Dokumente wie folgt: "Eine
parteiiibergreifende Gruppe Washingtoner Abgeordneter hat bei
Pentagon-Mitarbeitern um Details gebeten, die sie verwenden konnen,
um die 'Glaubwiirdigkeit' des friiheren NSA-Auftragnehmers Edward
Snowden 'in der Presse und in der 6ffentlichen Meinung zu
beschidigen."

Offenkundig ist also der "Journalismus" dieses Sunday Times Artikels
so schibig und unglaubwiirdig wie es nur geht. Schlimmer, seine
Hauptanschuldigungen beruhen auf Liigen, die Gegendarstellungen

9/15

that the documents led to anyone’s death.”

Now we have exactly the same thing here. There’s an anonymously
made claim that Russia and China “cracked the top-secret cache of
files” from Snowden’s, but there is literally zero evidence for that
claim. These hidden officials also claim that American and British
agents were unmasked and had to be rescued, but not a single one is
identified. There is speculation that Russia and China learned things
from obtaining the Snowden files, but how could these officials possibly
know that, particularly since other government officials are constantly

accusing both countries of successfully hacking sensitive government
databases?

What kind of person would read evidence-free accusations of this sort
from anonymous government officials — designed to smear a
whistleblower they hate — and believe them? That’s a particularly
compelling question given that Vice’s Jason Leopold just last week
obtained and published previously secret documents revealing a_
coordinated smear campaign in Washington to malign Snowden.
Describing those documents, he reported: “A bipartisan group of
Washington lawmakers solicited details from Pentagon officials that
they could use to ‘damage’ former NSA contractor Edward Snowden’s
‘credibility in the press and the court of public opinion."”

Manifestly then, the “journalism” in this Sunday Times articles is as
shoddy and unreliable as it gets. Worse, its key accusations depend on
retraction-level lies.


https://news.vice.com/article/exclusive-inside-washingtons-quest-to-bring-down-edward-snowden
https://news.vice.com/article/exclusive-inside-washingtons-quest-to-bring-down-edward-snowden
http://edition.cnn.com/2015/04/07/politics/how-russians-hacked-the-wh/
http://edition.cnn.com/2015/04/07/politics/how-russians-hacked-the-wh/
http://www.washingtonpost.com/world/national-security/chinese-hack-of-government-network-compromises-security-clearance-files/2015/06/12/9f91f146-1135-11e5-9726-49d6fa26a8c6_story.html
http://www.washingtonpost.com/world/national-security/chinese-hack-of-government-network-compromises-security-clearance-files/2015/06/12/9f91f146-1135-11e5-9726-49d6fa26a8c6_story.html

erforderlich machen.

Die Ankldger der Regierung hinter der Geschichte miissen ein grof3es
Hindernis tiberwinden: namlich, dass Snowden unmissverstiandlich
gesagt hat, dass er, als er Hongkong verlieB3, keine Dateien bei sich
hatte. Er hatte sie den Journalisten gegeben, mit denen er
zusammengearbeitet hat, und dann seine Kopie so zerstort, dass sie auf
Reisen keine Gefahr sein wiirde. Wie konnte Russland also Snowdens
Dateien bekommen haben, wie die Geschichte behauptet — "seine
Dokumente waren verschliisselt, aber sie waren nicht absolut sicher" —
wenn er nicht einmal physisch in Besitz davon war?

Diese Verleumdung funktioniert nur, wenn man behauptet, dass
Snowden gelogen habe, dass er in Wirklichkeit Dokumente bei sich
hatte, nachdem er Hongkong verlieB3. Die Sunday Times Journalisten
haben deswegen einen Abschnitt eingefligt, der beweisen soll, dass
Snowden gelogen habe, dass er im Besitz von Dateien war, als er bereits
in Moskau lebte:

Es ist unklar, ob Russland und China Snowdens Daten
gestohlen haben oder ob er seine geheimen Dokumente
freiwillig libergeben hat, um in Hongkong und Moskau in
Freiheit zu bleiben.

David Miranda, der Freund ['boyfriend'] des Guardian-
Journalisten Glenn Greenwald, war, als er 2013 in
Heathrow festgenommen wurde, im Besitz von 58.000
"streng geheimen' Nachrichtendienst-Dokumenten,
nachdem er Snowden in Moskau besucht hatte.

Wo ist das Problem bei dieser Passage der Sunday Times? Es ist eine
unverfrorene Liige. David hat Snowden nicht in Moskau besucht, bevor
er verhaftet wurde. Zu dem Zeitpunkt, als er in Heathrow verhaftet
wurde, war David noch nie in Moskau gewesen und hatte Snowden

The government accusers behind this story have a big obstacle to
overcome: namely, Snowden has said unequivocally that when he left
Hong Kong, he took no files with him, having given them to the
journalists with whom he worked, and then destroying his copy
precisely so that it wouldn’t be vulnerable as he traveled. How, then,
could Russia have obtained Snowden’s files as the story claims — “his
documents were encrypted but they weren’t completely secure ” — if he
did not even have physical possession of them?

The only way this smear works is if they claim Snowden lied, and that
he did in fact have files with him after he left Hong Kong. The Sunday
Times journalists thus include a paragraph that is designed to prove
Snowden lied about this, that he did possess these files while living in
Moscow:

It is not clear whether Russia and China stole Snowden’s
data, or whether he voluntarily handed over his secret
documents in order to remain at liberty in Hong Kong and
Moscow.

David Miranda, the boyfriend of the Guardian journalist
Glenn Greenwald, was seized at Heathrow in 2013 in
possession of 58,000 “highly classified” intelligence
documents after visiting Snowden in Moscow.

What’s the problem with that Sunday Times passage? It’s an utter lie.
David did not visit Snowden in Moscow before being detained. As of
the time he was detained in Heathrow, David had never been to Moscow
and had never met Snowden. The only city David visited on that trip

10/15


http://www.nytimes.com/2013/10/18/world/snowden-says-he-took-no-secret-files-to-russia.html

noch nie getroffen. Die einzige Stadt, in der David bei der Reise vor
seiner Festnahme gewesen war, ist Berlin, wo er im Apartment von
Laura Poitras gewohnt hatte.

Die Sunday Times "Journalisten" haben eine glatte Liigengeschichte
gedruckt, um ihr Schliisselargument zu stiitzen: dass Snowden in
Moskau Dateien bei sich hatte. Das ist der einzige Fakt in ihrer
Geschichte, der nahelegt, dass Snowden Dateien bei sich hatte, als er
Hongkong verlieB, und der ist nachweisbar komplett falsch (und nur
nebenbei: Wir sind im Jahr 2015, nicht 1971. Homosexuelle Ménner in
einer 10 Jahre bestehenden ehelichen Beziehung mit dem
herabsetzenden Wort "Freund" [boyfriend] zu bezeichnen, ist schlicht
widerlich).

Dann ist da die Sunday Times Behauptung, "Snowden, ein fritherer
Auftragnehmer beim CIA und der National Security Agency (NSA),
habe im Jahr 2013 1,7 Mio. Dokumente von westlichen
Nachrichtendiensten heruntergeladen.". Selbst die NSA sagt, dass das
eine Liige ist. Die NSA hat wiederholt gesagt, dass sie keine Ahnung
hat, wie viele Dokumente Snowden heruntergeladen habe, und dass man
es nicht herausfinden kénne. Wie die NSA selbst zugibt, ist 1,7
Millionen nicht die Zahl von Dokumenten, die die NSA angibt, dass
Snowden sie heruntergeladen habe — sie geben zu, dass sie die Zahl
nicht kennen und nicht kennen kdnnen — sondern lediglich die Zahl von
Dokumenten, mit denen er in den Jahren seiner Arbeit bei der NSA in
Kontakt gekommen war. Der damalige NSA-Chef Keith Alexander hat
es 2014 in einem Interview mit dem Australian Financial Review wie
folgt exakt erklért:

AFR: Konnen Sie die Anzahl von Dokumenten
quantifizieren, die [Snowden] gestohlen hat?

Gen. Alexander: Nun, ich glaube nicht, dass
irgendjemand wirklich weif}, was er tatsichlich

before being detained was Berlin, where he stayed in the apartment of
Laura Poitras.

The Sunday Times “journalists” printed an outright fabrication in order
to support their key point: that Snowden had files with him in Moscow.
This is the only “fact” included in their story that suggests Snowden had
files with him when he left Hong Kong, and it’s completely,
demonstrably false (and just by the way: it’s 2015, not 1971, so
referring to gay men in a 10-year spousal relationship with the belittling
term “boyfriends” is just gross).

Then there’s the Sunday Times claim that “Snowden, a former
contractor at the CIA and National Security Agency (NSA), downloaded
1.7m secret documents from western intelligence agencies in 2013.”
Even the NSA admits this claim is a lie. The NSA has repeatedly said
that it has no idea how many documents Snowden downloaded and has
no way to find out. As the NSA itself admits, the 1.7 million number is
not the number the NSA claims Snowden downloaded — they admit
they don’t and can’t know that number — but merely the amount of
documents he interacted with in his years of working at NSA. Here’s
then-NSA chief Keith Alexander explaining exactly that in a 2014
interview with the Australian Financial Review:

AFR: Can you now quantify the number of documents
[Snowden] stole?

Gen. Alexander: Well, I don’t think anybody really knows
what he actually took with him, because the way he did it,

11/15


http://www.afr.com/p/technology/interview_transcript_former_head_51yP0Cu1AQGUCs7WAC9ZVN
http://www.afr.com/p/technology/interview_transcript_former_head_51yP0Cu1AQGUCs7WAC9ZVN

mitgenommen hat, weil wir es auf die Art und Weise, wie
er es getan hat, nicht exakt zéihlen konnen. Was wir genau
bestimmen kdnnen, ist, was er angefasst hat, was er
heruntergeladen haben konnte, und das waren mehr als eine
Million Dokumente.

Wiederholen wir es noch einmal: "Ich glaube nicht, dass
irgendjemand wirklich weil3, was er tatsiichlich mitgenommen hat,
weil wir es auf die Art und Weise, wie er es getan hat, nicht exakt
zéhlen konnen." Dennoch hat jemand den Sunday Times Reportern
zugefliistert, dass Snowden 1,7 Mio. Dokumente heruntergeladen hat,
und diese Liigner und Propagandisten haben es gedankenlos als
Tatsache gedruckt. So ist der ganze Artikel.

Dann kommt die Behauptung, dass die russische und die chinesische
Regierung die Namen verdeckter Agenten erfahren haben, indem sie die
Snowden-Datei geknackt haben, wodurch "MI16 gezwungen war,
Agenten aus Live-Operationen in feindlichen Lindern abzuziehen". Das
scheint ziemlich klar eine Erfindung der Sunday Times zu sein, um es
sensationeller zu machen, denn wenn man die tatsdchlichen anonymen
Zitate liest, die sie bringen, dann behaupten nicht einmal die anonymen
Beamten, dass Russland und China das ganze Archiv gehackt haben,
sondern nur vage Andeutungen machen, dass Russland und China
"Informationen haben".

Dariiber hinaus: Wie konnen die verdeckten britischen Beamten
tiberhaupt wissen, dass China und Russland die Dinge aus den
Snowden-Dateien erfahren haben und nicht aus all den anderen Hacker-
und Spionangeaktivititen, die sie betreiben? Aulerdem hat mein
Kollege Ryan Gallagher, der seit {iber einem Jahr mit dem kompletten
Snowden Archiv arbeitet, gestern abend betont: "Ich habe die Snowden-
Dokumente angeschaut und nichts darin entdeckt, das MI16-Agenten
beim Namen nennt." Er sagte auch: "Ich habe nichts in der

we don’t have an accurate way of counting. What we do
have an accurate way of counting is what he touched, what
he may have downloaded, and that was more than a million
documents.

Let’s repeat that: “I don’t think anybody really knows what he
actually took with him, because the way he did it, we don’t have an
accurate way of counting.” Yet someone whispered to the Sunday
Times reporters that Snowden downloaded 1.7 million documents, so
like the liars and propagandists that they are, they mindlessly printed it
as fact. That’s what this whole article is.

Then there’s the claim that the Russian and Chinese governments
learned the names of covert agents by cracking the Snowden file,
“forcing MI6 to pull agents out of live operations in hostile countries.”
This appears quite clearly to be a fabrication by the Sunday Times for
purposes of sensationalism, because if you read the actual anonymous
quotes they include, not even the anonymous officials claim that Russia
and China hacked the entire archive, instead offering only vague
assertions that Russian and China “have information.”

Beyond that, how could these hidden British officials possibly know
that China and Russia learned things from the Snowden files as opposed
to all the other hacking and spying those countries do? Moreover, as
pointed out last night by my colleague Ryan Gallagher — who has
worked for well over a year with the full Snowden archive — “I’ve
reviewed the Snowden documents and I’ve never seen anything in there
naming active MI6 agents.” He also said: “I’ve seen nothing in the
region of 1m documents in the Snowden archive, so I don’t know where

12/15


http://notes.rjgallagher.co.uk/2015/06/sunday-times-snowden-china-russia-questions.html

GroBenordnung von 1 Mio. Dokumenten im Snowden Archiv gesehen,
ich weil} also nicht, wo die Zahl herkommt."

Zuletzt ist nichts von dem, was in der Sunday Times steht, nur im
entferntesten neu. US- und UK-Regierungsbeamte und ihre
Lieblingsjournalisten versuchen schon seit zwei Jahren, Snowden mit
genau diesen Behauptungen zu verleumden. Im Juni 2013 bot die New
York Times "zwei westlichen Nachrichtendienst-Experten, die fiir grof3e
Regierungs-Spionagegeheimdienste arbeiten" Anonymitédt, die "sagten,
dass sie glauben, dass die chinesische Regierung es geschaftt habe, den
Inhalt der vier Laptops abzugreifen, von denen Snowden sagt, dass er
sie mit nach Hongkong gebracht habe. Der Public Editor der NYT hat
das Blatt getadelt, solchen Miill zu drucken, und wie ich in meinem
Buch berichtete, hat die damalige Chefredakteurin Jill Abramson
gegeniiber Janine Gibson vom Gaurdian geduflert, dass man das nicht
hitte drucken sollen. Sie hat es "unverantwortlich" genannt. (Und das
sagt noch nichts tiber die kldglich dumme Vorstellung, dass Snowden —
oder jeder andere heutzutage — grole Mengen von Daten auf "vier
Laptops" speichere und nicht auf winzigen USB-Sticks.

Der extreme Kongressabgeordnete Mike Rogers vom rechten Fliigel der
Republikaner hat andauernd dasselbe getan. Einmal hat er ohne jedes
Indiz verkiindet, dass "Snowden mit Russland zusammenarbeitet" — eine
Behauptung, die sogar der friihere stellvertretende CIA-Direktor
Michael Morell ablehnt — und sich auch dafiir ausgesprochen, Snowden
solle "wegen Mordes angeklagt" werden, wegen des Verursachens
unbekannter Todesfdlle. Mein personlicher Favorit in diesem Genre
verwegener, verzweifelter Verleumdungen ist der Kommentar des
Neokonservativen Edward Jay Epstein, den das Wall Street Journal im
Mai 2014 verdftentlichte und der folgenden, noch immer amiisanten
Abschnitt enthielt:

Ein fritheres Mitglied der Regierung Obama ging sogar noch
weiter, indem es mir im Mérz dieses Jahres im Vertrauen

that number has come from.”

Finally, none of what’s in the Sunday Times is remotely new. US and
UK government officials and their favorite journalists have tried for two
years to smear Snowden with these same claims. In June, 2013, the New
York Times gave anonymity to “two Western intelligence experts, who
worked for major government spy agencies” who “said they believed
that the Chinese government had managed to drain the contents of the
four laptops that Mr. Snowden said he brought to Hong Kong.” The
NYTs Public Editor chided the paper for printing that garbage, and as I
reported in my book, then-editor-in-chief Jill Abramson told the
Guardian‘s Janine Gibson that they should not have printed that, calling
it “irresponsible.” (And that’s to say nothing of the woefully ignorant
notion that Snowden — or anyone else these days — stores massive
amounts of data on “four laptops™ as opposed to tiny thumb drives).

The GOP’s right-wing extremist Congressman Mike Rogers constantly
did the same thing. He once announced with no evidence that “Snowden
is working with Russia” — a claim even former CIA Deputy Director
Michael Morell denies — and also argued that Snowden should “be
charged with murder” for causing unknown deaths. My personal
favorite example of this genre of reckless, desperate smears is the Op-
Ed which the Wall Street Journal published in May, 2014, by neocon
Edward Jay Epstein, which had this still-hilarious paragraph:

A former member of President Obama’s cabinet went even
further, suggesting to me off the record in March this year

13/15


http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702304831304579542402390653932
http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702304831304579542402390653932
https://www.techdirt.com/articles/20141022/06282228905/rep-mike-rogers-now-claims-ed-snowden-should-be-charged-with-murder-because-someone-might-die.shtml
https://twitter.com/ggreenwald/status/597798631584956416
http://www.nytimes.com/2014/03/24/us/politics/us-intelligence-officials-believe-snowden-is-working-with-russia-lawmaker-says.html?_r=0
http://publiceditor.blogs.nytimes.com/2013/07/11/how-acceptable-was-anonymous-speculation-about-snowdens-laptops/
http://www.nytimes.com/2013/06/24/world/asia/china-said-to-have-made-call-to-let-leaker-depart.html?_r=0

erklarte, dass es nur drei Erkldrungen fiir den Snowden-
Raub gebe: 1) Es war eine russische Spionageoperation. 2)
Es war eine chinesische Spionageoperation. der 3) Es war
eine gemeinsame chinesisch-russische Spionageoperation.

Es muss eins davon sein, hat mir ein anonymer Offizieller gesagt! Es
muss! Entweder hat Russland es getan. Oder China war es. Oder sie
haben es gemeinsam getan! Das i1st amerikanischer Journalismus.

Die Sunday Times hat heute nur dieselben unbewiesenen
Verleumdungen recycelt, die Regierungsbeamte schon seit Jahren
betreiben — nicht nur gegen Snowden, sondern gegen alle Whistleblower
—und eine Prise Sensationsmache hinzugefiigt und sie mit
nachweislichen Liigen garniert. So funktioniert westlicher Journalismus,
und es ist das Gegenteil von iiberraschend. Was aber iiberraschend ist,
und grotesk, ist, wie viele Leute (einschlieBlich anderer Journalisten)
weiter so von einer Mischung aus Dummbheit und Gutglidubigkeit
geplagt sind, dass sie immer wieder auf den Trick hereinfallen, wie oft
er auch schon entlarvt worden ist. Wenn es anonyme Regierungsbeamte
gesagt haben und Journalisten es wiederholen und dabei verdecken,
wer sie sind, dann muss es wohl stimmen.

UPDATE: Die Sunday Times hat jetzt im Stillen eine zentrale, eklatante
Liige in seiner Story geldscht: Dass David Miranda sich gerade in
Moskau mit Snowden getroffen hatte, als er in Heathrow verhaftet
wurde und geheime Dokumente bei sich hatte. Mit "im Stillen gel6scht"
meine ich genau das: Sie haben es einfach aus dem Artikel entfernt ohne
jeden Hinweis oder Notiz an ihre Leser, dass sie das getan haben
(obwohl es in der gedruckten Ausgabe weiterhin steht und also einer
Richtigstellung bedarf). Das ist bezeichnend fiir den Standard von
"Journalismus" des Artikels selbst. Viele andere Unwahrheiten, und alle
Arten schébiger journalistischer Praktiken bleiben bisher unveréndert.

that there are only three possible explanations for the
Snowden heist: 1) It was a Russian espionage operation; 2)
It was a Chinese espionage operation, or 3) It was a joint
Sino-Russian operation.

It must be one of those, an anonymous official told me! It must be!
Either Russia did it. Or China did it. Or they did it together! That is
American journalism.

The Sunday Times today merely recycled the same evidence-free smears
that have been used by government officials for years — not only against
Snowden, but all whistleblowers — and added a dose of sensationalism
and then baked it with demonstrable lies. That’s just how western
journalism works, and it’s the opposite of surprising. But what is
surprising, and grotesque, is how many people (including other
journalists) continue to be so plagued by some combination of stupidity
and gullibility, so that no matter how many times this trick is revealed,
they keep falling for it. If some anonymous government officials said it,
and journalists repeat it while hiding who they are, I guess it must be
true.

UPDATE: The Sunday Times has now quietly deleted one of the central,
glaring lies in its story: that David Miranda had just met with Snowden
in Moscow when he was detained at Heathrow carrying classified
documents. By “quietly deleted,” I mean just that: they just removed it
from their story without any indication or note to their readers that
they’ve done so (though it remains in the print edition and thus requires
a retraction). That’s indicative of the standard of “journalism” for the
article itself. Multiple other falsehoods, and all sorts of shoddy
journalistic practices, remain thus far unchanged.

14/15



Photo: Sean Gallup/Getty Images

Email the author: glenn.greenwald@theintercept.com

15/15


mailto:glenn.greenwald@theintercept.com

	Die Snowden-Story der Sunday Times ist Journalismus von der schlimmsten Sorte – und voll mit Unwahrheiten
	The Sunday Times’ Snowden Story is Journalism at its Worst — and Filled with Falsehoods

